Joop is na zijn afstuderen aan het CIOS zijn carrière begonnen als sportinstructeur bij de krijgsmacht. Zijn interesse ging toen al uit naar andere facetten van de mens: psychologie, sociologie en hij heeft zijn kennis verbreed met een studie aan de SPSO, academie voor integrale menswetenschappen. Binnen de SPSO doceert hij nu over adolescentie, adolescentieproblematiek/pathologie, groepsdynamica en dialoog. Hij heeft daarnaast jaren gewerkt in een grote zorginstelling voor jeugdzorg, en is assistent bij een wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van dialoog op het gevoel van eigenwaarde van de jongeren. Steeds vaker ziet hij de meerwaarde van de dialoog, niet alleen in de zorg, maar zeker ook in het onderwijs. Joop is vanaf 2004 trainingen gaan geven in klassenmanagement (vanuit de dialoog) op scholen in het voortgezet onderwijs. Zijn 20 jarige loopbaan in de jeugdzorg hebben hem een schat aan ervaringen opgeleverd over werken vanuit de Dialoog. De grootste droom van Joop is om dialoog een plek te geven binnen het onderwijs, waardoor kinderen en jongeren opgroeien met de kennis, vaardigheden en de ervaring van dialoog.
Trainingen dialoog van Joop zijn inmiddels geregistreerd bij het SKJ en registerleraar. Zijn 20 jarige loopbaan in de jeugdzorg hebben hem een schat aan ervaringen opgeleverd over werken vanuit de Dialoog in de zorg. Ook gemeenten riepen zijn hulp in bij integratieproblemen/ overlast van jongeren/ inspraakavonden. Diverse bedrijven trainde hij in het integreren van de dialoog binnen hun bedrijf. Maar ook is Joop actief in organisaties, bijvoorbeeld om oplossingen te zoeken voor knelpunten in teams, door middel van een in-corporate training of persoonlijke begeleiding. Joop Boukes schrijft in 2016 een boek "Zelfsturing of samensturing" samen met Kees Schilder over de Dialoog in zelfsturende teams. (Uitgever Boom)
In 2018 volgt de internationale erkenning, als hij op uitnodiging lid wordt van de Academy for professional dialogue, een Internationale non profit organisatie die dialoogpioniers samenbrengt om elkaar te inspireren en kennis over de dialoog te delen.
Laten we samen kijken of een samenwerking met Master Your Class meerwaarde heeft!
"Wie vraag je wanneer je je team wil trainen in dialoogvaardigheden ten behoeve van een veilig pedagogisch klimaat? Op Het VSO PrO en VMBO van Mytylschool De Thermiek hebben we anderhalf jaar geleden een start gemaakt om samen met Joop hier vorm aan te geven. Inmiddels durf ik te zeggendat we meters hebben gemaakt, we liggen op koers. We zijn hard op weg om gespecialiseerd speciaal onderwijs te worden en Joop is hierbij een groot inspirator, leermeester en verbinder. Wij willen blijven leren met en van Joop!"
Brenda Mol
toenmalig teamleider Mytylschool De Thermiek Leiden
"Een inspirerende training waarbij Joop de theorie als geen ander kan koppelen aan de praktijk. Én de praktijk ís ook de training! Dus hij kan de situatie perfect inschatten en gebruikt daarbij de deelnemers (en daarmee de vragen) als proefpersoon zodat je meteen antwoord krijgt op je vraag. Super dynamische, interactieve en leerzame ervaring van een oprecht (vak)kundig man. Joop, dank"
Huub Ros
"Joop Boukes heeft het team van het Montessori College getraind in dialogisch werken. In een eerste bijeenkomst heeft hij het team wegwijs gemaakt in de theorie. Deze theorie had hij gekoppeld aan de montessoriaanse uitgangspunten van onze school. Dit zorgde er voor dat ook de sceptici in het team open stonden voor zijn verhaal. De teamleden die al enthousiast waren over dialogisch werken wist hij zo nog meer voor zijn verhaal te winnen".
Hans Relou
toenmalig rector Montessori college Eindhoven